Reklamskyltar är inskrivna i vår vardag, så mycket att vi slutar lägga märke till dem. Låt mig därför i början förklara vad en skylt är. Det är en storformatsannons, känd som en stor tavla eller reklamaffisch, som huvudsakligen används i utomhusreklam (utomhus). Den placeras på specialanpassade reklamstolpar eller till och med på byggnadens väggar, den är ofta dessutom upplyst med konstgjort ljus.
Digitala skyltar är gjorda i mycket stora format så att de kan ses på avstånd. Det vanligaste formatet för denna typ av utskrift kallas det europeiska formatet med måtten på ungefär 5 x 2,4 meter. Sådant reklamutrymme ger oss mycket handlingsutrymme, men hur man använder det hela? I början måste vi överväga vilken gruppmottagare vi vill att vår annons ska gå till. Då kan vi se de aktuella trenderna inom reklam och tillsammans med den grafiska formgivaren skapa oförglömlig skyltgrafik
Vad behöver vi vara uppmärksamma på?
Först och främst måste vi vara uppmärksamma på platsen för reklamstången eller byggnaden där vår skylt kommer att visas. Låt oss i detta fall ställa oss följande frågor. Vad är trafikvolymen i området? Kan många se det? Alla dessa frågor kan inte förbli obesvarade, och platsen för vår annons kan inte väljas blint. Det är bäst att välja en plats där det finns bästa chansen att så många mottagare ser det. Om den ligger på en upptagen gata har vi större chans att bli märkt. Vi bör inte välja platser där det kan finnas fler än en eller två skyltannonser.
Färg, färg och mer färg!
I reklamskyltannonser kan vi räkna de viktigaste aspekterna, inkl. fängslande slagord, vackra foton och underbara levande färger. Exakt, hur är det med dessa färger? Gul här, blått där och lite rött där. Det verkar så lätt att välja en färgpalett, men har du någonsin undrat hur konsumenten kommer att reagera på den?
Många människor undermedvetet, utan att ens veta det, kommer ihåg ett visst företag efter färg. Kan jag märkas på det här sättet, mer ihågkommen? Det verkar konstigt, men det är sant. Många studier har visat att över 69% av kunderna anser att färg är den viktigaste motiverande faktorn när de väljer en produkt. Varför inte använda den då? Naturligtvis är varje person annorlunda och kan tolka de valda färgerna olika, vilket ofta är relaterat till livsstilen och till och med karaktären i sig. Det allmänna välbefinnandet för en person i en given situation är av stor betydelse. Ett exempel är rött som färg på värme, forskning visar att cirka 17% av kunderna fattar beslut snabbare än i andra färger. Dessutom lockar varma färger mer uppmärksamhet än kalla färger.
Kontakta oss som ditt tryckeri i Stockholm!